Techno comes from machines

Mellan FRAktivism och övrigt tunnelseende behöver man ibland ett break. Ingen anledning att oroa sig dock, eftersom det är stora grejer på gång i nationell media tomorrow.

Men nu en rapport från min forskning om musik och maskiniska fyla. Senast jag var i London köpte jag en Kaossilator. Denna underbara lilla sak kan bara spela loopar och man kan bara ”lägga på” mer och mer. Begränsningar är dock i huvudsak produktiva och gäller det grundräfflingar som denna kan man inte motstå frestelsen att göra en hel låt med den. Makt, även om den sitter i chip, är ju som Foucault säger, i huvudsak produktiv. Frestelsen lockade mig så lång att jag testade att remixa en annan låt jag gjort tidigare, fast bara med kaossilatorn som instrument (det figurerar visserligen något ackord i bakgrunden, annars bara samples från Londons tunnelbana). Det hela visade sig svårare än jag trodde. Eftersom varje instrument måste spelas ”live” är det svårt att få ihop det hela. Dessutom kan touchpaden endast antingen spela kromatiskt eller de förprogrammerade skalorna (dorisk, frygisk, osv.) Detta gör att det blir ännu svårare att hitta toner som låter bra. Men steget från den trygga MIDI-miljön var tvunget att tas! Originalet (som är ordentligt mastrat) är ganska tråkigt, men remixen låter och ser ut så här i ”London Calling Techno Kaossilator Rework version”:

Om man ska ”följa instruktionen” blir de mycket tråkigare, även om repetetiva rytmer gör att man blir väldigt posthuman. Så här ser en konventionell kaossilator-video ut (en genre som har exploderat på Youtube för övrigt och som jag var tvungen att kopiera) :

Eftersom jag som filosof underkänner begreppet ‘estetik’ som överhuvudtaget ontologiskt existerande företeelse är detta således en studie i fylogenetik. Jag köper inte ens Deleuzes estetikbegrepp – Vaddå affekter? Det finns ingen separerbar domän av verkligheten som kan kallas estetisk i begreppets moderna tappning (det grekiska är något annat). Musik tillverkas av abstrakta maskiner, som allt annat, no need to börja tänka speciellt. Jerikos murar föll inte på grund utav estetiska egenskaper, utan som ett power take-over (diagram och fylum hakade i varandra så att murarna föll).

Teknologier omkodar skivbolagens, nyhetsmediernas, textens och motståndets existensvillkor. Sociala diagram re-territorialiserar. Låt oss bejaka denna öppning to send the major language racing och skapa en multiplicitet av andvändargenererat innehåll så att Youtube och TBP kokar över! Som Kraftwerk så klokt sade: ”Am Heimcomputer sitz’ ich hier, programmier’ die Zukunft mir”: (Kolla speciellt slutet så ser ni likheten mellan en studio stor som en trerumslägenhet och en kaossilator).

2 reaktioner till “Techno comes from machines”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.