Tågradio

Som bekant är ju InterCity-tåg ett centralt objekt i mitt filosofiska reflekterande över teknik, samhälle och natur. Länge har vi sökt historiens mönster i mänskliga minnen, länge har vi försökt förklara Sanning med Förnuft, men den approach som jag lärt mig av hackare är att gå till sakerna själva.

I samband med utflykten till Grimeton kom vi över de här donen, för 50 spänn stycket. Även om de inte skulle fungera, så är de så snygga att de givetvis bara går att betrakta som teknokonst.

Teknik på en bokhylla är dock som en oöppnad bok. Man kommer, så att säga inte vidare i friforskprocessen. Dessa enheter är rätt gamla, och bara en av dem laddar ordentligt. Alltså står vi inför några frågor som kanske en SJ-medarbetare eller en radioamatör kan besvara. Eftersom vi bara fått igång en enhet, är det lite svårt med trial and error innan vi fått tag på batterier. Kanske kan dessa bilder locka någon att fylla i luckorna. Några frågor:

1. Var får man tag på batteripack? (Detta går ju att lösa med generiska batterier, men originalfästen är att föredra).

2. Ryktet säger att de på kanal 8 och 9 fungerar som vanliga komradios, men att de andra kanalerna är specialnätverk.

3. Hur funkar knappsatsen?

Här kommer en serie bilder. Kommentarer mottages varmt!

Uppdatering: Startade en tråd på postvagnen.com även.

Uppdatering 2: Postvagnen gav genast resultat. Signaturen Hyena skriver:

Motorolas äldre komradio brukar operera på 9.6V. Så länge du inte tänker sända med dom räcker det med en vanlig batterieliminator på 500mAh för att driva dom. Skall du sända får du ha batteri/eliminator som levererar ca 2000mAh SJs driftradionät är fortfarande igång även om det inte används lika frekventerat idag som för 25år sedan och finns på 468MHz. Det finns även simplexkanaler på 160MHz som används vid klart/avgång på bla nattågen.

Finns det någon modellbeteckning/serienummer på baksidan? Med hjälp av den kan vi lista ut vilket frekvensband de rör sig inom.

Uppdatering 3: En till post på Postvagnen, av Anders Olsson:

Bangårdsradio låg/ligger i det ”vanliga” landmobila 400 Mhz-bandet alltså runt 420-430 Mhz.

Några duplex- och några simplexkanaler.

Men det är ju ett par år sedan så jag vet inte om det är någon aktivitet nu.

Uppdatering 4: Letade upp serienummer. Själva etiketten fanns bara kvar på två av enheterna. Den ena lyder 579AHE0053 och den andra 579AHE0592.

Uppdatering 5: Got this fantastic reply a bit later on. Pasting all of it for the sake of archive.

SJ-radio (Allmänt)

av mrk ⌂ @, Portland Oregon, USA (West Coast), torsdagen 7 juli 2011, 04:50:29 @ chrisk

So, those old 1980’s vintage UHF radios work, COOL! Our police department in Portland Oregon used UHF bricks like these, but without the DTMF keypads.

What were the exact frequencies used in them? 458.xxxx ?? Did you have a frequency counter to determine them?

The list I have for SJ in the 458/468MHz area is:

458.000 SJ Malmbanan, Sö-tälje, Upplands Väsby
458.025 SJ Tullinge
458.050 SJ Kungsängen, Sthm Södra (Tunnel), Tungelsta
458.075 SJ Karlberg, Nynäsgård, Sthm Södra (Tunnel)
458.100 SJ Huddinge, Järna, Malmbanan, undbyberg
458.150 SJ Märsta, Mölnbo, Sthm Södra (Tunnel)
458.200 SJ Sthm
458.225 SJ Sthm
458.250 SJ Segersäng, Sollentuna
458.300 SJ Skogås
458.325 SJ Malmö, Mjölby, Märsta, Nynäsgård, Nässjö, Sthm Södra (Tunnel), Sö-tälje
458.350 SJ Sthm
458.375 SJ Bollnäs He.borg Hä-sand Sollentuna Sthm Sundsvall Tullinge
458.425 SJ Hallsberg Järna Kallhäll Mjölby N-köping Sthm Södra Ulriksdal, Uppsala-norr
458.450 SJ He-borg N-köping Skogås Sö-tälje Upplands Väsby Vingåker
458.500 SJ Sthm
458.525 SJ Sthm Älvsjö
458.550 SJ Bollnäs Huddinge Karlberg Ånge
458.575 SJ Karlberg Mölnbo N-köping Segersäng
458.600 SJ Sthm Södra (Tunnel)
458.625 SJ Bollnäs Järna Kungsängen Sundbyberg Tungelsta Ånge
458.725 SJ Bollnäs Ånge
468.000 SJ Malmbanan Sö-tälje Upplands Väsby
468.025 SJ Tullinge
468.050 SJ Kungsängen Sthm Södra (Tunnel) Tungelsta
468.075 SJ Karlberg Nynäsgård Sthm Södra (Tunnel)
468.100 SJ Huddinge Järna Malmbanan Sundbyberg
468.150 SJ Märsta Mölnbo Sthm Södra (Tunnel)
468.200 SJ Sthm
468.225 SJ Sthm
468.250 SJ Segersäng Sollentuna, TV Bildk.S41 K-TV
468.300 SJ Skogås
468.325 SJ K-krona Malmö Mjölby Nynäsgård Nässjö Sthm Södra (Tunnel)Sö-tälje, Tr.hättan
468.350 SJ Sthm
468.375 SJ Bollnäs He-borg Hä-sand SollentunaSthm Bas Sundsvall Tullinge
468.425 SJ Hallsberg Järna
468.425 SJ Mjölby N-köping Sthm Södra Ulriksdal Uppsala-norr
468.450 SJ He-borg N-köping Skogås Sö-tälje Upplands Väsby Vingåker
468.500 SJ Sthm
468.525 SJ Sthm Älvsjö
468.550 SJ Bollnäs Huddinge Karlberg Ånge
468.575 SJ Karlberg Mölnbo N-köping Segersäng
468.600 SJ Sthm Södra (Tunnel)
468.625 SJ Bollnäs Järna Kungsängen Ronneby/Karlshamn Sundbyberg Tungelsta Ånge
468.725 SJ Bollnäs Ånge
469.000 SJ

Also, I have been searching on the net for a while and can not seem to find the frequencies SJ uses for their on board radio communications. I have seen photos of long distance train conductors using what appears to be newer Motorola VHF handhelds. But again, searching a lot of radio frequency databases I can’t seem to find it. Perhaps not SJ but a contractor company for the train?

Anyone know the answer?

Thanks!

-K

3 reaktioner till “Tågradio”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.