Lobbyns kostnad för antimarknader, våra kostnader för integriteten

John Kennedy från IFPI vittnade precis inför ed att skivindustrin spenderar 75 miljoner pund, alltså ungefär en miljard svenska kronor, på att jaga pirater och lobba för upphovsrätten. Detta ger en liten fingervisning om vilka energiresurser det krävs för att upprätthålla en monopoliserande antimarknad. Varför inte kanalisera detta slöseri på något roligare, något som har mer med musik att göra… något postidigitalt med fet bas, dans och glädje? Det finns så sjukt mycket roligt att göra med ungefär två tredjedelar av dessa pengar, närmare bestämt (47, 5 miljoner), exempelvis att mäkla fred med kopimi och sen kan den internetionella festen börja! 

Men de mörka IPRED-molnen tornar istället upp sig. Branschen vill casha in genom att stämma oss, på bekostnad av vår integritet. Detta kräver ett slöseri inte bara i termer av pengar, utan som Lage Rahm säger

– För att stoppa den olagliga fildelningen krävs en polisstat där all internettrafik övervakas. Är det värt det?

 

4 svar på “Lobbyns kostnad för antimarknader, våra kostnader för integriteten”

  1. En liten betraktelse, eftersom siffran kana tänkas bli välciterad. Blir inte 75 miljoner GBP sisådär 760 miljoner SEK?

    Nästan en miljard, men ändå inte riktigt.

  2. Om jag inte hörde fel så antydde Kennedy att de tom samarbetade med Google. Det verkar alltså som om informella och formella makthavare är på väg att återuppväcka någon sorts korporativt skråväsende för att via makt och privilegier öva utsugning mot hela det övriga globala samhället!

  3. Henke: Enligt forex.se kostar 75 milj. GBP 976 395 000,00 SEK

    Uno: Jag tror inte IFPI vågar säga något till Google, eftersom de har fetare advokater. Istället ”samarbetar” de… detta till trots får jag cirka 800 000 träffar när jag googlar ”Coldplay torrent”…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.