IPRED-film lanserad av Vicki the Robot

Vicki the Robot* har gjort en film om IPRED 1. Hon citerar bland annat den icke-linjära historikern Rasmus, direkt ur IPRED-dokumentet, och diskuterar hur IPRED innebär ett integritetsövergrepp.

Sevärd! Vicki har även kopierat mitt arrangemang Ouverture pour venir et se plier de l’été (mp3). Låten är en hyllning till dubbelvecket (le pli) och är även en parodi på hur en elgitarr kan kombineras med en symfoniorkester. Ladda gärna ned och dela fritt!

Här är filmen (eller här om man föredrar att ladda ned en .mov):

* Vicki har även gjort film om FRA och om katedraler och bazaarer. Tror att hon även jobbar på något om civilsociologi.

3 reaktioner till “IPRED-film lanserad av Vicki the Robot”

  1. Efter att ha blivit kallad icke-linjär historiker ett par gånger börjar jag växa in i rollen. Bestämde just att dagens presentation på FSCONS i Göteborg ska få rubriken ”The nonlinear history of copyright” och vinklas mot de linjära narrativen som uppmålar en enhetlig ”industri”, driven av antingen teknikrädsla eller en vilja att göra allting till varor.
    Kanske får tid att spela upp Vickys robotfilm i presentationen också!

  2. Rasmus: Kul! Beteckningar som kommer utifrån kan ju både vara positiva och negativa. Som jag ser det är den icke-linjära historieskrivningen släkt med nomadologin, men även med ”writing history forwards”, som är en metod som vi vetenskapsteoretiker ofta använder (vissa kallar det för non-whiggish history). Men i ditt fall, vad jag fick ut mest av slemminariet, var icke-linjaritetens förhållanden till ekonomiska och teknologiska flöden, och hur dessa kan verka destabiliserande!

    En annan grej som Vicki gjorde, nu när jag sett filmen flera gånger, är att ditt citat skapar en dissonans som är spännande. Om copyright är produktiv på grund av repression, hur kan vi då tänka IPRED och argumentera mot den? Detta är ju en klassisk fråga, men som ständigt återkommer. Ska vi ropa efter våra rättigheter, eller syssla med praktiker och lokala härdsmältor?

  3. Oerhört lyckat – Vicki är störst!!!

    Dessutom kul att höra att ”the eminent media materialist Fleischer” (som han kallas i nästa Vicki-film) jobbar icke-linjäritet. Vi bygger!!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.