Datalagringsdirektivet och Tyskland

SvD skriver om datalagringsdirektivet (STASI-lagen), och dess implementering i Tyskland. När jag senast var nere i Aachen insåg jag att det var värre ställt än vad jag trodde med denna tokkränkning av våra telefoner, datorer och allt som kommunicerar digitalt. Mina tyska kolleger var skraja och förbannade.

Jag har tidigare skrivit om den tyska rapporten här. Det hela började för min del med att Mark Klamberg skickade rapporten som citeras i SvD-artikeln till mig för översättning. Sen skrevs Silence Fiction i Expressen. Om någon vill gräva vidare i rapporten som finns här, så hjälper jag gärna till med översättning. 

Nu kommer det dock fram ytterligare FRApporter. Alexander Alvaro till SvD: 

– När min kollega i det tyska parlamentet frågade regeringen hur ofta man använder sig av lagen blev svaret att enbart under maj och juni så hade man 2 996 förfrågningar där man ville få tillgång i trafikdata. Då är det ju uppenbart att man inte bara vill ha information om allvarliga brott.

Där föll rent-mjöl-i-påsenargumentet pladask! Det är uppenbart att STASI-lagen är just av samma typ som det historiska STASI. Övervakning som social kontroll!

Nu ska jag tokskriva om biopiracy, Ipred och patent. 

8 reaktioner till “Datalagringsdirektivet och Tyskland”

  1. Intressant att du nämner ”Rent-mjöl-i-påsen”-argumentet som är bland de första argumenten som Anders R Olsson gör upp med i ”Att stänga det öppna samhället”. Hamn nämner bland annat att:

    ”Påståendet att ”den som har rent mjöl i påsen har inget att frukta av myndigheters övervakning” är precis så dumt som flertalet debattörer påstår. […]” (13)

    och

    ””Rent-mjöl-i-påsen”-argumentet förutsätter att myndigheterna alltid är goda, alltid sätter den enskildes väl och ve främst, alltid fungerar i praktiken som de ska enligt statsvetenskaplig teori.” (14)

    Det är inte bara Olsson som efterlyser en ökad insikt i vad myndigheter gör för ”individens bästa”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.